.

->

هدف از ایجاد وبلاگ دعوت به نماز:
- اشاعه فرهنگ نماز از طریق فضای مجازی برای همه
- ترویج فرهنگی اقامه نماز به صورت راهبردی برای همه
- تقویت مبانی فرهنگ اقامه نماز مبتنی برارزشهای دینی
- نقش نماز در جهت رشد و تکامل جامعه دینی

نماز چیست : نماز برقراری ارتباط با الله است. - نماز سكوی اعتلا و عروج انسان است.- نماز پیام مكتب و ستون دین است.- نماز كلاس درس و كتاب هستی است.- نماز بانگ برپایی تعظیم ارزشها و تكریم انسان ها است.- نماز ایجادكننده اخوت اسلامی است.- نماز تجدید پیمان با خداوند است. و هكذا...
لزوم فرهنگ سازی تلاوت قرآن در نماز: 1. با فرهنگ سازی تلاوت قرآن كریم در نمازهای واجب و مستحبی میزان آشنایی و انس اهل نماز با سوره های قرآن افزایش می یابد. 2. به واسطه انس بهتر زمینه بهره برداری از بركات و خیرات و نورانیت قرآن كریم ارتقاء می یابد. 3. عروج نورانی نماز با تلاوت سوره های قرآن كریم به عالی ترین حد می رسد. 4. تلاوت سوره های قرآن در نماز با تمسك شیعه به سیره پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت مشخص و آشكارتر می گردد. 5. تلاوت با حضور قلب در نماز تحول معنوی نمازگزار را دو چندان می كند. 6. از جمله بركات فرهنگ سازی تلاوت قرآن كریم در نماز، گسترش نهضت قرآن خوانی و صحیح خوانی قرآن، افزایش معرفت قرآن دانی با قرآن خوانی، افزایش انگیزه های معنوی در زیبا خوانی و كسب تصدی امامت نماز و توفیق تهجد و شب زنده داری می باشد.
********** فتوافکت های ویژه دعوت به نماز **********
دعوت به نماز از منظر بزرگان جهان اسلام
نماز رزمندگان و شهدا
دعوت به نماز به روایت تصویر
10توصیه رهبر انقلاب در خصوص آداب نماز
محل لوگوی شما

۱۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

همانگونه که شما خواننده گرامی می دانید: نـمـاز در لـغت به معناى پرستش, نیاز, سجود, بندگى و اطاعت, خم شـدن بـراى اظـهـار بـندگى و اطاعت و یکى از فرایض دین و عبادت مـخصوصى است که مسلمانان پنج بار در شبانه روز به جا مى آورند. 

گرچه نماز, بزرگ ترین عبادت و مهم ترین سفارش انبیا است. اما بـعـضـى نـمـاز را به خاطر بهشت یا ترس از عذاب جهنم مى خـوانند که چنین نگرشی باعث می شود از لذت کافی برکات نماز محروم شوند

در این یاداشت وبلاگ آموزشی و پژوهشی دعوت به نماز ، قصد دارد شما علاقمندان به نماز را با مزیت های نماز کامل آشنا نماید

مهدی حیدرپور

همگان آگاه ایم که نـمـاز, رابـطه معنوی مخلوق با خالق است،و یاد خدا بهترین وسیله برای خویشتن داری و کنترل غرایز سرکش و جلوگیری از روح طغیان است. «نمازگزار» همواره به یاد خدا می‏باشد، خدایی که از تمام کارهای کوچک و بزرگ ما آگاه است، خدایی که از آنچه در زوایای روان ما وجود دارد و یا از اندیشه ما می‏گذارد، مطلع و باخبر است و کمترین اثر یاد خدا این است که به خودکامگی انسان و هوسهای وی اعتدال می‏بخشد، چنان که غفلت از یاد خدا و بی خبری از پاداشها و کیفرهای او، موجب تیرگی عقل و خرد و کم فروغی آن می‏شود.

حال آنکه دوره جوانى از مهم‏ترین و حساس‏ترین دوره‏هاى زندگى انسان به شمار میرود; زیرا در این دوره جوانان به دنبال یافتن هویت‏خویش، در مسیر شکل دادن به شخصیتى متکى به خود گام برمى‏دارند.داشتن امنیت روحی و روانی در این دوره تاثیر به سزایی در هویت یابی جوانان دارد.

دراین بین سوالی فکر هر خواننده ای را به خود مشغول می کند چه تفاوتی بین کسی که نماز می خواند با کسی که نماز نمی خواند چیست؟

دراین خصوص طبق نظر کارشناسان مسائل دینی بایستی به صراحت گفت:خداوند متعال، چنین مقدّر کرده انسانهایی که با او ارتباط و بر نماز و ذکر او مداومت داشته باشند ، به برکت نماز، در دنیا و آخرت سعادتمند و از حیات طیبه برخوردار گردند. و نماز به عنوان ذکر خدا به روح وروان تشنه جوان آرامش بخشیده ، اطمینان خاطر درونی را در او تقویت می کند . چون نماز اقبال بخدا ، و التجاء به اوست ، روح ایمان را زنده مى‏سازد ، وبه جوان می ‏فهماند که بجائى تکیه دارد که انهدام پذیر نیست ، و به سببى دست زده که پاره شدنى نیست .

مهدی حیدرپور

همانگونه که شما خواننده فهیم در جریان هستید،دوره جوانى از مهم‏ترین و حساس‏ترین دوره‏هاى زندگى انسان به شمار مى‏رود; زیرا در این دوره جوانان به دنبال یافتن هویت‏خویش، در مسیر شکل دادن به شخصیتى متکى به خود گام برمی دارند.

داشتن امنیت روحی و روانی در این دوره تاثیر به سزایی در هویت یابی جوانان دارد. همه انسانها درتمام عمر، خصوصا دوران پر مخاطره جوانی نیازمند احساس امنیت و آرامش‏اند، اما بیشتر آنان نمی‏دانند که چگونه باید آن امنیت روحی و روانی را به دست آورند.

ازجمله راههای بسیار مهم و موثردر احساس امنیت روحی و روانی و کسب آرامش برای جوانان ، ارتباط مستقیم و بی واسطه جوانان با پروردگارشان ، یعنی نماز است .

نماز، کبریایی و عظمتی دارد که خدای تعالی، آن را به عظمت توصیف می‏کند. خداوند متعال، چنین مقدّر کرده انسانهایی که با او ارتباط و بر نماز و ذکر او مداومت داشته باشند ، به برکت نماز، در دنیا و آخرت سعادتمند و از حیات طیبه برخوردار گردند.

به واقع طبق فرمایش بزرگان دین،بایستی اذعان نمودکه:نماز به عنوان ذکر خدا به روح و روان تشنه جوان آرامش بخشیده ، اطمینان خاطر درونی را در او تقویت می کند . چون نماز اقبال بخدا ، و التجاء به اوست ، روح ایمان را زنده مى‏سازد ، وبه جوان می ‏فهماند که بجائى تکیه دارد که انهدام پذیر نیست ، و به سببى دست زده که پاره شدنى نیست .

تهیه و تنظیم :

مدیر وبلاگ آموزشی و پژوهشی دعوت به نماز

مهدی حیدرپور

برکسی پوشیده نیست که:سرمایه نماز ، همان تشکر از نعمتهای خداوند و ستایش زیباییها و کمالات آفریدگار هستی و پناه بردن به دامن کبریایی حضرت حق و راز و نیاز با اوست و درک ارزش این سرمایه در فطرت همه هست.

دراین راستاخداوند می فرماید : « اذکرنی اذکرکم ». یعنی : شما مرا یاد کنید من هم شما را یاد می کنم. یاد ما برای خداوند سودی ندارد ولی یادی که خداوند از ما می کند لطفش را نصیب ما می گرداند، لغزش ما را می بخشد، دعای ما را می پذیرد، مشکل ما را حل می کند و ... لطف او برای ما بی نهایت ارزش دارد. پس در نماز که ما یاد خدا می کنیم متاع کم ارزشی را داده و در عوض متاع بسیار با ارزشی را گرفته ایم.

ما از کسی یاد کرده ایم که او به یاد ما نیاز ندارد : « ان الله لغنی عن العالمین ». یعنی : خداوند از تمام جهانیان بی نیاز است. ولی بدینوسیله یاد خداوندی را به سوی خود جلب کرده ایم که در حقیقت تمام کمالات را دریافت کرده ایم. و این معامله پر سودی است( البته برای بعضی ها! ) که خداوند ما را به آن دعوت کرده است ادامه دارد ...

اما نکته قابل تعمل این است که اگر اطرافیان ما و فرزند ما وقتی نماز نخواند، نشانه بی عرضگی ماست و یا نشانگر بی حرمتی به خواست ماست و اگرهای دیگر، در چنین شرایطی باید بدانیم که نمی توانیم دعوت کننده خوبی برای نماز باشیم. از یک سو عمل ما متعلق به سطح متعالی از انگیزش ها نیست و نمی تواند قربه الی الله باشد و از سوی دیگر این احساس به متربی ما دست می دهد که ما او را برای خودمان دعوت به نماز می کنیم نه برای خاطر خدا و یا برای خاطر نفس نماز و یا حتی برای خاطر خود فرزند.

باید پیوسته به گونه ای عمل کنیم که اطرافیان و فرزندخود را در سطوح پایین انگیزشی نگه نداریم. باید انها را متوجه خدا کنیم و بگوییم که او نماز را باید بگونه ای بجا بیاورد که او آن را بپذیرد.

تهیه و تنظیم :

مدیر وبلاگ آموزشی و پژوهشی دعوت به نماز

مهدی حیدرپور

همانگونه که شما خواننده فهیم می دانید، نـمـاز در لـغت به معناى پرستش, نیاز, سجود, بندگى و اطاعت, خم شـدن بـراى اظـهـار بـندگى و اطاعت و یکى از فرایض دین و عبادت مـخصوصى است که مسلمانان پنج بار در شبانه روز به جا مى آورند.نـماز یعنى خدمت و بندگى, فرمان بردارى, سر فرود آوردن و تعظیم کردن به نشانه احترام.

حال آنکه دراین بین عده ای نماز نمی خوانند و یا نماز را سبک می شمارند که در این یاداشت وبلاگ آموزشی و پژوهشی دعوت به نماز به آثار و عواقب ترک نماز اشاره نموده است که در ادامه می خوانیم.

تـرک نماز در دنیا و آخرت عواقب تلخى دارد. در قیامت, اهل بهشت از دوزخـیـان مى پرسند: چه چیزى شما را روانه جهنم کرد؟ یکى از پـاسـخ هایشان این است که ما پاى بند به نماز نبودیم.

در جایى دیگر به نمازگزارانى که در نمازشان سهل انگاراند; یعنى گاهى مى خوانند و گاهى نمى خوانند, مى گوید: واى بر آنان.رسـول خدا(ص) فرموده است: (من ترک الصلوه متعمدا فقد کفر; هرکه عمدا نماز را ترک کند, از اسلام خارج شده و کافر است.)در جـایـى دیـگر مى فرماید: (بین العبد وبین الکفر ترک الصلوه; مرز بین بنده خدا و کفر, ترک نماز است.)هیچ انسان با وجدان و متفکرى نیست که از ابعاد و اسرار و ظرایف نـماز آگاه باشد ولى از کنار آن ها بى اعتنا رد شود, مگر کسانى کـه بـه خـاطر غفلت و بى خبرى, توفیق سخن گفتن با خداوند را از خود سلب کرده اند./نهج الفصاحه, روایت1098

مهدی حیدرپور

نـمازگزار با گفتن (الله اکبر) ابهت همه ابرقدرت ها را مى شکند و خـطـ بـطلان بر همه قدرت هاى طاغوتى, وسوسه هاى ابلیس و جاذبه هاى مادى مى کشد.

بـا گفتن (بسم الله) به کار خود قداست و کرامت مى دهد و در خود تـوکـل و وابستگى به قدرت غیبى را ایجاد مى کند و به دنیا اعلام مـى کـنـد قدرتى که من به او پناه آورده ام, سرچشمه مهربانى ها است.

بـا (الـحـمـدلله) گفتن خود را از اطاعت کردن و بله قربان گفتن انسان هاى سفله و پست رها مى کند.بـا (رب العالمین) قدرت لایزال خداوندى را بر تمام جهانیان حاکم مى داند.

با (الرحمن الرحیم) تمام هستى را از آن خدا معرفى مى کند.بـا ایـن جمله بیان مى کند که نه تنها نعمت هاى مادى خداوند ما را احـاطه کرده بلکه نعمت هاى معنوى خداوند نیز ما را فراگرفته است.

بـا گـفتن (مالک یوم الدین) مسیر و آینده را مشخص مى کند و یاد روز سخت دادرسى را در دل زنده مى کند.تـا ایـن جـا, نمازگزار زمینه براى اظهار بندگى و ابراز نیاز و مـددخـواهـى از خدا را فراهم مى کند و بعد از این مرحله با درک عـظـمـت خـدا و رحـمـتش و ابراز نیاز خویش مى گوید: (ایاک نعبد وایـاک نـسـتـعـین) تنها مطیع امر تو هستیم نه غلام حلقه به گوش جباران و تنها از تو یارى مى طلبیم.

با گفتن (اهدنا الصراط المستقیم) از خدا طلب هدایت مى کند, چرا کـه با پیمودن این راه او به تمام هوس ها و افراط و تفریط ها و وسوسه هاى شیطانى پشت پا مى زند.

مهدی حیدرپور

نماز عامل سازنده ای است که پایداری و مقاومت انسان را در فراز و نشیبهای زندگی حفظ می کند و نمازگزار در مقابل هر خیر و شر، خوبی و بدی، خویش را حفظ نموده و به هر بادی نمی لرزد.

دراین بین آنچرا که قابل توجه و تامل است این است که : بهترین چیزی که سجده بر آن سفارش شده خاک کربلا و تربت امام حسین(ع) است. امام صادق(ع) هنگام سجده پیشانی را بر خاک کربلا می گذاشت. برای همراه داشتن تسبیح تربت امام حسین(ع) نیز روایاتی وارد شده است تا آنجا که همراه داشتن آن مثل گفتن سبحان الله است و سجده بر مهر آن سبب کنار رفتن پرده ها و قرب بیشتر به ذات مقدس اوست.

مهدی حیدرپور

نماز مراسم مخصوص برای پرستش خدا و راز و نیاز با اوست که در آن جنبه  های ارزنده و آموزنده ی خاصی در نظر گرفته شده و به همین جهت شکل مخصوص به خود گرفته است.

نماز از ارکان عبادات حق است و یکی از پایدارترین و قدیمی ترین تجلیات روح آدمی و یکی از  اصیل ترین ابعاد وجود آدمی ، حس نیایش و پرستش است ، هر زمان و مکانی که بشر وجود داشته است ، نیایش و پرستش نیز وجود داشته است .

نماز سرود توحید و یکتا پرستی و سرود فضیلت و پاکی است که باید فکر و روح ما را در برابر عوامل شرک زا و آلوده کننده ای که در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم پاک و یکتا پرست نگهدارد. منظور از آلوده کننده ای که در زندگی سرو کار داریم : همان آلودگی روح است که این آلودگی روح را تیره می کند و ما را از راه راست زندگی راه پاکی و فضیلت و تقوا ؛ منخرف می سازد و به راه فساد می کشاند ، از یاد خدا غافل می کند و به دام شیطان و وسوسه های شیطانی می افکند.

نماز، سلاح مؤمن علیه کافر و موجب اجابت دعا و قبول اعمال است و زاد و توشه مؤمن علیه کافر و موجب اجابت دعا و قبول اعمال است و زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.

درضمن بایستی یادآور شد: قرآن یکی از اسرار نماز را یاد خداوند ذکر می کند«اقم الصلوه لذکری» نماز را به خاطر یاد من به پادار بلکه یاد بزرگتر خداست«و لذکر الله اکبر» زیرا انسان در زندگی این جهان با توجّه به عوامل غافل کننده، نیاز به یادآوری و تذکر دارد به این معنی که زندگی بشود دریای بی پایانی است که بدون یاد خدا گمراه کننده است و بشر را به غرقاب می کشاند و این موجود که در کوتاهترین مدّت، خدا را از یاد می برد و مسئولیت خویش را فراموش می کند. آیا نباید اوقات معیّنی به هدف و مسیر صحیح زندگی خود توجّه نماید؟ علاوه بر این که انسان در مسیر زندگی خود استقلالی نداشته و باید از آفریدگار خود کمک گیرد. بدین جهت باید وسیله ای باشد تا در این فاصله های مختلف زمانی خدا و رستاخیز و دعوت پیامبران و هدف آفرینش را به یاد او آورد و از غرق شدن در گرداب بی خبری و غفلت حفظش نماید و نماز این وظیفه مهم را عهده دار است.

پس،لحظاتی به یاد معبود خود باشیم ، دست نیایش به او دراز کنیم و روح آلوده ی حود را در چشمه ی صاف و زلال الهی شستشو دهیم و «نماز بخوانیم ».

تهیه و تنظیم :

مدیر وبلاگ آموزشی و پژوهشی دعوت به نماز

مهدی حیدرپور

نگاه اول :وظیفه گرایانه و تکلیف گرایانه است.

وقتی نوع نگاه ما به کاری وظیفه گرایانه و تکلیف گرایانه شد؛ به حداقل هایی که ما را از تکلیف برهاند بسنده می کنیم. نماز حسابگرانه  رفیق خود را به آرامش ماندگار نمی رساند.

نگاه دوم : نگاه نیازمندانه است.

در این نوع بینش  همین قدر که رفع حاجت شد و نیاز مرتفع گردید. دیگر کاری به آنچه به او نیاز داشته ایم نداریم. نماز گدایان هم آرامشی دلنشین ندارد.

نگاه سوم ، نگاه ناز است.

نازخریدن و ناز کشیدن، از هر دو سو، که هرکدام از دو طرف عاشق است و معشوق و معشوق است و عاشق. و چنین نمازی را گفته اند: بذکرالله تطمئن القلوب.

تهیه و تنظیم :

مدیر وبلاگ آموزشی و پژوهشی دعوت به نماز

مهدی حیدرپور

می گفت: دم حاج آقا گرم! ازش خوشم میاد. شیخ با حالیست.!!

دیدی شروع که می کنه، گازش رو تا ته می گیره و میره.! تو راهی هم سوار نمی کنه.!

بنده خدا حاج آقا!!! گاهی وقت ها  آدم شک می کند که حداقل واجبات را هم درست انجام می دهد یا نه؟

شنیدم که حاج آقا در جواب آنها گفت :عزیز جان ! یکی از جاهایی که گفتند گاز ندین همین جاست. با مرکب نماز که سفر می کنی با طمانینه و آرامش برو. پرش های ذهنی و فکری، دلشوره های قلب با خواندن نمازِ بی حضور و آداب نه تنها از بین نمی رود که افزایش هم پیدا می کند.

وقتی نوع نگاه ما به کاری وظیفه گرایانه و تکلیف گرایانه شد؛ به حداقل هایی که ما را از تکلیف برهاند بسنده می کنیم. نماز حسابگرانه  رفیق خود را به آرامش ماندگار نمی رساند.

نگاه دیگری که در برخی نمازگزاران دیده می شود، نگاه نیازمندانه است. در این نوع بینش  همین قدر که رفع حاجت شد و نیاز مرتفع گردید. دیگر کاری به آنچه به او نیاز داشته ایم نداریم. نماز گدایان هم آرامشی دلنشین ندارد.

ما گزارش حال بزرگان می کنیم و ابزار سنجش هم در دست مانیست و ادعای سنجش گری نیز نداریم.

تهیه و تنظیم :

مدیر وبلاگ آموزشی و پژوهشی دعوت به نماز

مهدی حیدرپور